جریمه خوش حسابی بازنشستگان غیرحداقل بگیر سازمان تامین اجتماعی

نوشته منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد شماره 5776 مورخ 1402/04/22

جریمه خوش حسابی بازنشستگان غیرحداقل بگیر سازمان تامین اجتماعی:

بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی براساس میزان حق بیمه های پرداختی در طی سی سال و بیشتر و برمبنای میانگین دو سال آخر بیمه پردازی اشان از مستمری معادل حداقل و یا بالاتر از حداقل دستمزد سال بازنشستگی ،برخوردار می شوند. تعیین میزان افزایش مستمری سالیانه کلیه بازنشستگان ، از ابتدای تشکیل سازمان تامین اجتماعی تا سال 1393 ، همه ساله با نرخ یکسان و مطابق مصوبه شورای عالی کار و با تایید هیات وزیران صورت می پذیرفته است .از سال 1394 و با اختراع واژه "سایر سطوح " ، که هیچ جایگاهی در قانون ندارد، هر ساله تاکنون ، از میزان افزایش برابر قانونی بازنشستگانی که مطابق قانون و میزان حق بیمه پرداختی خویش از مستمری بالاتری برخوردار شده اند ، کاسته اندو تا سال 1402 میزان کاهش بیش از 70 درصدی را ، رقم زده است:

جدول مقایسه کاهش مستمری با میزان افزایش حداقل دستمزد و نرخ تورم سالیانه به شرح زیر می باشد:

درصد

تفاوت

%افزایش مستمری

%افزایش مستمری

%افزایش دستمزد

%افزایش دستمزد

سال

نرخ تورم

غیرحداقل بگیران

حداقل بگیران

غیرحداقل بگیران

حداقل بگیران

18.4

0

22

22

22

22

1386

25.4

0

20

20

20

20

1387

10.8

0

20

20

20

20

1388

12.4

0

14.9

14.9

14.9

14.9

1389

21.5

0

9

9

9

9

1390

30.5

0

17.9

17.9

17.9

17.9

1391

34.7

0

25

25

25

25

1392

15.6

0

25

25

25

25

1393

11.9

2

15

17

17

17

1394

9

0

14

14

14

14

1395

9.6

2

12.5

14.5

12%+6768 روزانه

14.5

1396

31.2

6.5

13

19.5

10.4

19.5

1397

41.2

19.4

17.2

36.6

13%+87049 روزانه

36.6

1398

47.1

8.7

17.3

26

15%+30338روزانه

26

1399

46.2

10.4

28.6

39

26%+2483550 روزانه

39

1400

46.5

15.6

41.4

57

38%+5150000 روزانه

57

1401

-

5.9

21.1

27

21%+2507880 روزانه

27

1402

413

70.5

333.9

404.4

جمع

461ر253 میلیارد تومان حداقل میزان کسر شده از مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر در دولتهای یازدهم تا سیزدهم:

طی 8 سال پروژه فقیر سازی بازنشستگان غیر حداقل بگیر که از سال 1394 آغاز گردید، حداقل مبلغ برآوردی 461ر253 میلیارد تومان از مستمری بازنشستگان غیر حداقل بگیر در دولتهای یازدهم ، دوازدهم وسیزدهم ، کاسته شده است(میانگین هر نفر 250 میلیون تومان). نتیجه هشت سال تعیین دوگانه( دو نرخی) افزایش مستمری بازنشستگان ، منجر به کاهش حدود 71 درصدی مستمری غیر حداقل بگیران شده است .

محاسبه وبرآورد حداقل مبلغ ریالی این کاهش ،حداقل 611ر534ر2میلیاردریال (461ر253 میلیارد تومان ) به شرح زیر می باشد:

محاسبات در قالب فرم اکسل و برای مبالغ متفاوت مستمری (در سال 1394) به شرح زیر محاسبه و میانگین کاهش در رده های مختلف مستمری ، مبنای محاسبه کاهش 8 ساله قرار گرفته است .

مبلغ کاهش 8 ساله(1394-1402)-ریال

مبلغ مستمری در سال 1393 - ریال

162ر869ر527

000ر000ر9

751ر900ر649

000ر0000ر10

696ر058ر260ر1

000ر000ر15

640ر216ر870ر1

000ر000ر20

585ر374ر480ر2

000ر000ر25

529ر532ر090ر3

000ر000ر30

474ر690ر700ر3

000ر000ر35

418ر848ر310ر4

000ر000ر40

363ر006ر921ر4

000ر000ر45

618ر497ر811ر22

جمع

846ر610ر534ر2

میانگین کاهش 8 ساله

360ر426ر846ر610ر534ر2

ریال برآورد حداقل کاهش 8 ساله

بدیهی است برآورد کاهش 8 ساله فوق ، بر اساس محاسبات شخصی صورت پذبرفته است و مبلغ ریالی واقعی این کاهش ، تنها با استفاده از آمارتعدادی بازنشستگان غیر حداقل بگیر در هرسال و مبالغ ریالی واقعی احکام کلیه بازنشستگان غیر حداقل بگیر ، قابل محاسبه می باشد. مبلغ ریالی واقعی این کاهش، بسیار بیشتر از مبلغ برآوردی حداقلی فوق خواهد بود.

توضیح اینکه در نمونه ای مستند به احکام صادره وبا اعمال افزایش ها براساس میزان افزایش مستمری حداقل بگیران ، مبلغ کاهش 8 ساله این نمونه ، مبلغ 204ر2 میلیون ریال (برای یک بازنشسته)می باشد.در این ارتباط هر بازنشسته ای می تواند با اعمال این افزایشها ( افزایش مستمری حداقل بگیران)بر احکام خویش ، میزان کاهش 8 ساله خود را نسبت به افزایش حداقل بگیران محاسبه نماید.

سخنی با مخترعین واژه "سایر سطوح " و پروژه فقیر سازی بازنشستگان غیر حداقل بگیر :

آیا راه نجات سازمان تامین اجتماعی از بحران های مالی موجود ، از طریق جیب بازنشستگان غیر حداقل بگیر که همه ساله حق بیمه های خود را براساس قرارداد بیمه ای به میزان بالاتر از حداقل دستمزد پرداخت کرده اند، بوده است؟

بدون شک اعمال این رویه غیر قانونی(صرفنظر از مصوبه هیات وزیران)تنها موجب بی اعتباری قوانین بیمه ای و نارضایتی بازنشستگان غیر حداقل بگیر گردیده است. تفسیر مواد 96 و 111 قانون ، برای اعمال دو نرخ در افزایش مستمری بازنشستگان از سال 1394 ،هیچ توجیه قانونی ندارد و مدعیان و مخترعین واژه "سایر سطوح"با تمسک به این مواد ، تنها بدنبال اجرای پروژه فقیر سازی بازنشستگان غیر حداقل بگیر و مثلاً نجات سازمان تامین اجتماعی از جیب بازنشستگان غیر حداقل بگیر می باشند.اگر این تقسیر به رای صحیح بوده است، آیا تمام دولتهای قبل از دولت یازدهم(از بدو تاسیس سازمان )اشتباه می کرده اند؟!.

راه نجات سازمان تامین اجتماعی از طریق فقیر سازی بازنشستگان غیر حداقل بگیر به نتیجه ای نخواهد رسید و تنها راه حل آن اصلاح قانون بیمه و اصلاح روش تعیین مستمری است . در شرایط فعلی می توان با پرداخت 28 سال حق بیمه حداقلی و 2 سال (آخر) حق بیمه حداکثری، از میزان مستمری بالاتر از حداقل دستمزد برخوردار گردید و این سرمایه گذاری تنها ظرف دوسال بعد از بازنشستگی ، بازیافت خواهد شد و این در حالی است که هیچ سرمایه گذاری دیگری به این میزان عایدی ندارد.در نهایت سازمان تامین اجتماعی می ماند و سالها پرداخت مستمری بالاتر از حداقل دستمزد و به عبارتی آش نخورده و.......

شرکت آرون حساب ایرانیان

*********************************

قابل توجه کلیه اشخاص حقیقی ، حقوقی و موسسات حسابرسی

شرکت آرون حساب ایرانیان

با کادری حرفه ای

آماده ارائه کلیه خدمات حسابداری و حسابرسی می باشد

انجام خدمات حسابداری

انجام خدمات حسابرسی

اصلاح حساب

تهیه صورتهای مالی

تنظیم اظهارنامه مالیاتی

ارزیابی سیستم های کنترل داخلی

با مدیریت : محمد هادی حجتی

09392129466

*********************************